
Feesten is een serieuze zaak (2)
Het Twentse bedrijfsleven, waarop Reinders zich richt, komt nogal schoorvoetend uit de startblokken. “Toen ik zestien jaar geleden naar Twente kwam, zei iemand: Daar hebben ze allemaal een cementmolen in de tuin. Oftewel: ze bouwen hun eigen huizen en doen het liefst alles zelf. Dat herken ik in deze streek. Alleen beseft men vaak niet hoeveel tijd het kost om een feest te organiseren. Tijd die ze dus niet aan hun corebusiness kunnen besteden. Als dat besef doordringt en eenmaal besloten is een feest te geven, dan gaan ze er in Twente ook voor. Het moet dan top zijn. Onderscheidend. Ze volgen ons met een positief kritische blik. Dat kan ik wel waarderen. Het daagt ons extra uit.’
Een andere belangrijke poot onder de eventmarkt is het in de watten leggen van relaties met als doel relaties uit te bouwen of nieuwe aan te gaan. Een bedrijf moet tegenwoordig van goeden huize komen om een relatie in juist zíjn event te interesseren. ‘Iemand uitnodigen betekent niet dat hij of zij ook komt’, vertelt Reinders. ‘Voor langdurige evenementen kan men meestal geen tijd vrij maken. Ook komen er zoveel uitnodigingen binnen dat een ondernemer haast dagelijks een keus moet maken uit het aanbod. De onderneming met het creatiefste, aantrekkelijkste event mag zijn relaties begroeten.’’Je moet als bedrijf blij zijn dat een relatie tijd vrijmaakt voor jou. En dat stelt veel eisen aan een bedrijf zoals het onze. Je moet je onderscheiden, iets aparts maar ook goeds bieden. De relatie moet het gevoel hebben dat hij er iets aan heeft als hij komt. Deze relatiemarketing neemt enorm toe. Bij een event gaat het om effectief netwerken. Er zijn diverse contactmomenten om te benutten. Voor, tijdens en na het event. Ik vraag ook altijd aan opdrachtgevers waarom ze een feest willen organiseren. Als het om een plat feest voor het personeel gaat, afviseer ik om dat dan maar in eigen beheer te doen. Met een goede cateraar. Maar je kunt er van tevoren beter goed over nadenken en proberen er rendement uit te halen.’
‘Productintroducties kunnen ook aanleiding zijn voor een event. Een artikel in de markt zetten met reclame en commercials is niet meer genoeg. Potentiële afnemers en het publiek moeten er een gevoel bij krijgen. Het moet aantrekkelijk gemaakt worden met een heel spektakel er om heen.’
Zoals de introductie van een nieuwe collectie tuinmeubelen op een heuse catwalk. Met mooie modellen die de meubelen als iets geweldigs voor het voetlicht slepen. Alsof het de spectaculairste modeshow van het jaar betreft. ‘Steeds meer grote merken verbinden ook hun naam aan concerten of festivals om ook op die manier iets los te maken. Een goed festival geeft een goed gevoel en dat versterkt de marktbeleving.’
Reinders verwacht in de nabije toekomst veel van kleine events waarbij een bescheiden aantal relaties met dezelfde interesses een activiteit ondernemen. ‘Je moet weten wat je nieuwe of bestaande relaties interessant vindt en daar op inspelen. Als je bijvoorbeeld een aantal relaties hebt dat paardensport interessant vindt, kun je ze uitnodigen op de military in Boekelo.’
Dat voorkennis heel nauw luistert, heeft Reinders ooit zelf aan den lijve ondervonden. ‘Ik wilde een nieuw klant binnenhalen en wist dat hij geïnteresseerd was in paarden. Ik nodigde hem dus uit voor de military. Kreeg ik een briefje terug waarin hij mij vroeg hoe ik het toch in mijn hoofd haalde om hem voor dergelijke dierenkwellerij uit te nodigen. Het is nooit wat geworden tussen ons, dat begrijp je.’
Maar een evenement als een Classic Car Rally met stoere mannen van wie je weet dat ze in zijn voor zoiets, is een succesnummer. Relaties maken in klassieke sportwagens een prachtige rit. Ook komen mensen van verschillende ondernemingen op die manier in contact met elkaar en kunnen tussen hen zakelijke verbindingen ontstaan. Want onder kerels praat bijna niets zo lekker weg als het onderwerp auto.
Geplaatst in de Twentsche Courant Tubantia, op zondag 31 december 2006